ارائه مدل ارزش ویژه برند کارمند محور در ورزش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه مازندران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران

3 دانشگاه مازندران

چکیده

برند قدرتمند و معتبر، می‌تواند باعث جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود و در نتیجه، فروش و درآمد شرکت را افزایش دهد. در این راستا، ارزش ویژه برند بر اساس ویژگی‌های منحصر به فردی که هر برند دارد، ایجاد می‌شود. با ارائه مدل ارزش ویژه برند کارمند محور، می‌توان بهبود برندسازی در صنعت ورزش و افزایش روند رشد شرکت‌ها کمک کرد. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدلی جهت بررسی ارزش ویژه برند کارمند محور و همچنین شناسایی شاخص‌های کلیدی تأثیر‌گذار بر آن در مجموعه ‌های تفریحی ورزشی کشور می‌باشد. پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی بوده و نمونه آماری پژوهش 345 نفر از کارمندان مجموعه‌های تفریحی ورزشی کشور بودند که بطور تصادفی طبقه‌بندی شده انتخاب گردید. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن به کمک ضریب آلفای کرونباخ در تمام حیطه‌ها بالاتر از 7/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS و جهت آزمون فرضیه‌های پژوهشی از مدل‌سازی معادلات ساختاری بر پایه روش کمترین مربعات جزئی از نرم‌افزار SmartPLS استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد بازخورد از کارکنان، ارتباطات درونی برند و میزان برند‌گرایی سازمان اثر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند کارمند محور دارند. بنابراین استفاده از نظرات کارکنان، افزایش ارتباطات و دانش درون سازمانی و بر تعریف هویت و تعهدات برند به صورت واضح و ساده بوسیله مدیران پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing an Employee-Brand Equity Model in the Iranian Sport Industry

نویسندگان [English]

  • Taghi Ashouri 1
  • Hamidreza Ghezelsefloo 2
  • Seyedeh Zahra Hosseinian 3
1 University of Mazandaran
2 Assistant professor, Department of sport science, Gonbad Kavous University, , Gonbad Kavous, Iran
3 University of Mazandaran
چکیده [English]

A powerful and reputable brand can attract new customers and retain existing ones, thereby increasing a company's sales and revenue. In this regard, the creation of brand equity attributes leads to the development of brand equity. By presenting an employee-brand equity model, this study aims to improve branding in the sport industry and contribute to the growth of companies. The purpose of this research is to provide a model for examining the employee-brand equity and identifying key indicators affecting it in recreational sports complexes across the country. This descriptive-correlational study was conducted on a sample of 345 employees of recreational sports complexes who were randomly selected. The research tool was a researcher-developed questionnaire, whose validity was confirmed by sports management experts and whose reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient, which was above 0.7 in all areas. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to analyze the data using SPSS software, and the structural equation modeling based on partial least squares was used to test the research hypotheses using SmartPLS software. The results showed that employee feedback, internal brand communication, and organizational brand orientation have a positive and significant effect on employee-brand equity. Therefore, it is recommended that managers use employee feedback, increase internal communication and knowledge, and define brand identity and commitment clearly and simply.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand equity
  • sport complexes
  • brand
  • branding
  • model design