شناسایی ابــعاد اثرگذار در جامعه برند ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پسا دکترای گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش شناسایی ابعاد اثرگذار در جامعه برند ورزشی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتواست و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل صاحب‌نظران و خبرگان مدیریت ورزشی در حوزه برندینگ دانشگاه‌ها بودند که تعداد 15 نفر به‌صورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها روش دلفی در سه فاز و تا رسیدن به بالاترین سطح اجماع نخبگانی دنبال شد. برای تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری نظرات در مرحله نخست و در مراحل بعدی، اعلام نظرات و میزان توافق دنبال گردید.
نتایج نشان داد که مهم‌ترین ابعاد اثرگذار در جامعه برند ورزشی شامل دانش برند، رضایت از برند، شناسایی برند، وفاداری به برند، تصویر برند می باشد. در کل، مقاله به بررسی راهکارهایی برای توسعه و تقویت برند ورزشی و تأثیرگذاری آن در جامعه می‌پردازد. این راهکارها شامل استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مناسب، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات برند ورزشی، ایجاد ارتباط مستقیم و فعال با هواداران و جامعه، ترویج ارزش‌ها و اعتقادات مثبت همراه با برند ورزشی و همچنین استفاده بهینه از رسانه‌ها در ترویج و تبلیغ برند ورزشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the effective dimensions in the sports brand community

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Ghorbani Asiabar 1
  • Hamid Ghasemi 2
1 Post-doctoral student of Sports Management Department, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Prof., Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the research was to identify the effective dimensions in the sports brand community. The present research method is descriptive-analytical of the content analysis type and the Delphi technique was used to analyze the information. The research community included experts and sports management experts in the field of university branding, 15 of whom were selected non-randomly. To collect data, the Delphi method was followed in three phases until reaching the highest level of elite consensus. For data analysis, the method of coding opinions was followed in the first stage, and in the next stages, the declaration of opinions and the level of agreement were followed.
The results showed that the most important dimensions of influence in the sports brand community include brand knowledge, brand satisfaction, brand identification, brand loyalty, and brand image. In general, the article examines strategies for developing and strengthening the sports brand and its impact on the society. These solutions include using appropriate marketing strategies, improving the quality of sports brand products and services, creating direct and active communication with fans and the community, promoting positive values and beliefs associated with the sports brand, as well as optimal use of the media in promoting and advertising the sports brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Society
  • sports brand
  • Delphi
  • brand community
  • sports identity