شناسایی و اولویت‌بندی عوامل زمینه‌ای مؤثر در کارآفرینی ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد،ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عوامل زمینه‌ای مؤثر در کارآفرینی ورزشی است. جامعه آماری شامل کارشناسان تربیت بدنی حوزه ورزش در دستگاه های اجرایی بودند که با احتساب مطالعات همبستگی 250 نفر به عنوان نمونه آماری(بصورت تصادفی) انتخاب شدند.ابزار تحقیق شامل پرسشنامه استاندارد هادوی و ساعت‌چیان(1394) است،که ضمن بررسی روایی صوری، روایی محتوایی آن ازطریق آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام پذیرفت. پایایی این پرسشنامه 92/0 بدست آمد. بر اساس نتایج بین تمامی مؤلفه‌های کارآفرینی با یکدیگررابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد(05/0>P). نتایج تحلیل عاملی نشان داد، گویه های عوامل زمینه‌ای موثر در کارآفرینی ورزشی 46/84 درصدرا تبیین میکند. بطوریکه بستر تبلیغات ورزشی 58/22 %، بستر توسعه الزامات ورزشی 57/16%، بستر وسایل و تجهیزات ورزشی 43/12 %، بسترآموزشی و پژوهشی 63/8 %، بسترمدیریت اماکن و برنامه‌ریزی ورزشی 91/7 %، بسترخدمات ورزشی 03/7 %، بستر فرهنگی 03/5 %،بستر فناوری برابر با 25/4 % می‌باشند. براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی مدل عوامل مؤثر از برازش معنادار برخوردارو تمامی مؤلفه‌ها وضعیت نامناسبی از سطح کارآفرینی در را نمایان می کند. با توجه به نتایج مدیران و مسئولان ورزشی باید برای هر یک از مؤلفه‌های موردبررسی، بسترسازی‌های لازم را فراهم نموده و با توجه به مسائل و موقعیت‌های خاص اقتصادی و مدیریتی و بخصوص معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان و کاهش تمایل به کارآفرینی ورزشی اقدامات مناسب را انجام دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and determining the priorities of contextual factors in sports entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ghasemi 1
  • Vahid Saat chian 2
  • Zahra Hemmatyar 3
  • Shaghayegh Nemati 4
1 PhD student in Sports Management, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Sport Science, Faculty of Human Science, International Imam Reza University, Mashhad. Iran
3 PhD Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
4 Master of Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The current research aims to identify and prioritize effective contextual factors in sports entrepreneurship. The statistical population consisted of physical education experts in the field of sports in executive bodies, who were selected as a statistical sample (randomly) by taking into account correlation studies. 250 people were selected as a statistical sample (randomly). Its content validity was done through exploratory and confirmatory factor analysis tests. The reliability of this questionnaire was 0.92. The results show a positive and significant relationship between all entrepreneurial components (P<0.05). The results of factor analysis showed that the items of background factors effective in sports entrepreneurship explain 84.46%. 22.58% sports advertising platform, 16.57% sports requirements development platform, 12.43% sports equipment and training platform, 8.63% training and research platform, 7.91% sports planning and venue management platform, 03.00% sports services platform 7%, cultural background is 5.03%, technological background is equal to 4.25%. Based on the results of the confirmatory factor analysis, the model of the effective factors has a significant fit and all the components show an unfavorable situation of the level of entrepreneurship. According to the results, sports managers and officials should provide the necessary foundations for each of the examined components and take appropriate measures according to the specific economic and management issues and situations of the province, especially the problem of unemployment of graduates and the decrease in the desire for sports entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employment
  • Sports Development Infrastructure
  • Sports Entrepreneurship
  • Sports Industry
  • Sports Planning