شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر کارآفرینی گردشگری ورزشی در دوران پسا کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت ورزشی

2 استادیار تربیت بدنی دانشگاه آزاد بندرگز

3 3. کارشناس ارشد تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در کارآفرینی گردشگری ورزشی در دوران پساکرونا بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و متخصصان آگاه در حوزه کارآفرینی و گردشگری ورزشی (اساتید دانشگاهی، مدیران اداره کل ورزش و جوانان و کارشناسان گردشگری) بودند. روش نمونه‌گیری غیرتصادفی از نوع هدفمند و در دسترس بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تعداد افراد نمونه 18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری بود. با توجه به یافته های حاصل از مصاحبه، 26 گویه در 5 حیطه زیرساختی، اقتصادی، مدیریتی، تبلیغاتی، راهکارهای حقوقی و قانونی شناسایی شدند. همچنین، یافته های پژوهش نشان داد که عوامل مدیریتی مهم ترین عامل موثر بر کارآفرینی گردشگری ورزشی در دوران پسا کرونا بود. بر این اساس، بهبود توانمندی مدیران و توسعه عوامل زیرساختی و اقتصادی و حمایت های حقوقی و قانونی از کارآفرینان می تواند در توسعه کارآفرینی در حوزه گردشگری ورزشی موثر اقع گردد و در نهایت به بهبود اشتغالزایی و توسعه صنعت ورزش منجر شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification and ranking of factors affecting sports tourism entrepreneurship in the post-corona era

نویسندگان [English]

  • Mohammadali Noudehi 1
  • Mojtaba Ahmadi 2
  • Vajihe Ebrahimi 3
1 PhD in sports management
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran.
3 Master of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
چکیده [English]

The aim of the current research was to identify and rank the effective factors in sports tourism entrepreneurship in the post-corona era. The current research was a qualitative research that was conducted in the field. The statistical population of the research included knowledgeable experts and specialists in the field of entrepreneurship and sports tourism (university professors, managers of the General Directorate of Sports and Youth, and tourism experts). The non-random sampling method was purposeful and available. The data collection tool was semi-structured interviews. The content analysis method was used to analyze the data. The number of sample people was 18 until theoretical saturation was reached. According to the findings of the interview, 26 issues were identified in 5 infrastructural, economic, managerial, promotional, and legal solutions. Also, the findings of the research showed that management factors were the most important factors affecting sports tourism entrepreneurship in the post-corona era. Based on this, improving the ability of managers and developing infrastructural and economic factors and legal and legal support for entrepreneurs can be effective in the development of entrepreneurship in the field of sports tourism and ultimately lead to the improvement of employment and development of the sports industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurship
  • sports
  • sports tourism
  • post-Corona
  • Delphi method